Как да не изгубим служителите си?
България
България

Как да не изгубим служителите си?

19.07.2024

Проучване показва: Половината от служителите в България търсят нова работа

задържане на служители

Оказва се, че 50% от служителите в България се оглеждат за нова работа, дoĸaтo са все още на настоящата си позиция, според проучване на nРlоу през 2024 г. Миналата година този процент е бил едва 33%, ĸoeтo e дoĸaзaтeлcтвo, че все повече работодатели изпитват затруднения да задържат служителите си.

Под „задържане на служители“ мнозина биха разбрали физическо поддържане на персонала. Но това е само едно измерение на задържането на кадри. Има още един елемент, който често се пренебрегва, и това е измерението на мотивацията и ангажираността, което е свързано с емоционалните и поведенческите аспекти на ролята на служителя.

Задържането на работна ръка е важно, независимо в коя индустрия сте или колко служители имате. Въпреки това, много специалисти отделят повече внимание и ресурс в подбора на добри кадри с подходящи качества и умения, докато процесът по задържане на служители остава на по-заден план.

Как можете да подобрите тази част от бизнеса си? За да разберем, първо трябва да проучим основните причини, поради които служителите напускат. Според проучване на Pew Research Center от 2023 г. най-честите причини са:

- Лошо заплащане и недостиг на допълнителни придобивки

На първо място, служителите посочват като причина за напускането си лошото заплащане. Работниците споделят, че за тях са изключително важни компенсациите и ползите, които компанията им предлага.

- Липса на възможности за кариерно развитие

Интервюираните споделят, че ако нямат възможност да учат, да растат и да се развиват, най-вероятно биха започнали да търсят нова работа. Те искат да могат да видят бъдещето си в компанията.

- Неуважение на работното място и липса на признателност

Служителите искат да бъдат уважавани както от колегите си, така и от хората, които ги ръководят. Ако на работа срещат обратното – агресия и липса на респект, това бързо би се превърнало в причина за напускане сред голяма част от тях.

- Липса на гъвкавостзадържане на служители

Все повече служители предпочитат хибридния режим на работа или дори изцяло дистанционна работа. За сметка на това не толкова работодатели предлагат тези гъвкави възможности, а някои дори принуждават служителите от напълно дистанционен режим на работа да се върнат изцяло в офиса. Такава рязка промяна в режима на работа и липсата на гъвкавост принуждава служителите да започнат да се оглеждат за други възможности за работа.

„Как да управлявате дистанционни екипи“ както и други полезни книги за HR специалистите можете да откриете в тази статия.

- Лошо управление

Оказва се, че 50% от служителите напускат работа заради шефа си. Когато работниците не срещат подходящо отношение, внимание и уважение от техния пряк ръководител, често започват да се чувстват не на място. Ако „шефът“ само раздава команди, но видимо работи по-малко от екипа си, това води до спад в мотивацията на екипа. Лидерите, които не са достатъчно ангажирани със своя персонал, неизбежно ще ги загубят.

Важно е да се отбележи, че няма универсално решение за задържането на служителите, а по-скоро има стъпки, които трябва да се предприемат, за да се подобрят условията на работа, лоялността и ангажираността на служителите. Нека да разгледаме какви са тези стъпки:

1. Усъвършенствайте своя пакет със социални придобивки

Може да е време да преработите пакета с допълнителни придобивки. Много компании смятат, че няколко безплатни банана до кафе машината или членство във фитнеса на половин цена са напълно достатъчни, за да подобрят благосъстоянието на служителите. Това далеч не е така, за да подобрят благосъстоянието си, служителите се нуждаят от пакет със социални придобивки – ваучери за храна, допълнително здравно осигуряване, допълнителни дни платен отпуск и т.н.

Помислете как вашите бонуси осъществяват това – предприемате ли стъпки за подобряване на психическото благополучие на работниците, връщате ли парите обратно в джобовете на служителите си и давате ли им възможност да подобрят физическото си здраве? Съсредоточете се върху това, което вашите служители наистина искат – ползи, които наистина подпомагат живота.

2. Кариерно развитиезадържане на служители

Инвестирайте в служителите си. Според проучването на nPloy почти 50% от служителите посочват, че програмите за обучение и квалификация са едни от най-важните допълнителни придобивки за тях. Като помагате на служителите ви да се развиват, те се чувстват ценени и ангажирани с организацията, а същевременно и приносът им и качеството на работата се повишава.

3. Уважение на работното място и признателност

Доверието и уважението на служителите може да бъде получено и запазено само чрез открита и честна комуникация. Винаги използвайте прозрачна комуникация без лъжи и полуистини.

Връзката между уважението и задържането на служителите също не може да бъде пренебрегната. Ако оказвате признателност към служителите си, те ще започнат да се чувстват ценени и значими за успеха на организацията. Именно това кара служителите да остават по-дълго – да чувстват, че допринасят за бизнеса, да усещат, че са ценени за постиженията си и да виждат напредъка в кариерата си.

Компаниите с „култура на признаване“ имат 31% по-ниско текучество на служители от тези, които нямат такава култура. Но имайте предвид, че, за да се изпълни ефективно тази стъпка, не е достатъчно да изказвате признанието си само веднъж годишно или дори веднъж месечно, правете го при всеки удобен момент.

4. Възможност за гъвкаво работно време

Все повече компании предлагат гъвкави модели на работа – с гъвкаво работно време, хоум офис, хибриден модел на работа и т.н. Служителите споделят, че тези модели им помагат да поддържат по-добър баланс между работата и личния си живот, което ги прави по-щастливи и следователно по-продуктивни.

губя служители

Ако вие не предлагате никакви подобни възможности – много други компании ги предлагат и е много възможно служителите ви да напуснат, за да се възползват от по-добрите възможности, които другите работодатели предлагат.

5. Правилен мениджмънт

Обърнете внимание на „подкрепата отгоре“, която получават служителите ви. Проучване на Галъп установява, че 50% от служителите напускат работата си, „за да избягат от своя мениджър“. Важно е да наемате и задържате само лидери, които вярват и разпространяват ценностите на вашата компания.

Както Джим Клифтън, главният изпълнителен директор на Галъп, казва: „Най-важното решение, което вземате във вашата работа – по-голямо от всички останали – е кой ще назовете мениджър. Когато посочите грешен човек за мениджър, нищо не коригира това лошо решение.“

6. Ангажиране на служителите

Ангажирането на служителите е от първостепенно значение за насърчаването на здравословна работна среда и увеличава времето, което служителя ще прекара в компанията. За да накарате служителите да се почувстват ангажирани, важно е да ги включите в дейности извън основните им служебни отговорности.

Благотворителните дейности могат да бъдат мощно средство за ангажиране на персонала. Например Идънред България прилага тази стратегия, като организира благотворителното бягане Edenred Run, където служителите могат да допринесат за добра кауза, като същевременно насърчават екипния дух. Участието в подобни инициативи помага на служителите да се чувстват част от нещо по-голямо от тях самите, което допринася за доброто на обществото. Това насърчава чувство на гордост, приятелство в колектива и споделена цел, засилвайки връзката на служителите с компанията.

Тиймбилдингът е друг ефективен начин за ангажиране на служителите. Тези дейности укрепват междуличностните отношения, насърчават откритата комуникация и сътрудничеството.

Чрез включването на тези стратегии компаниите могат да създадат благоприятна работна среда, която насърчава служителите да остават по-дълго и да дават най-доброто от себе си.


Прочетете още: 6 стратегии за повишаване на психическото благополучие на служителите ви