Идънред България предоставя иновативни решения, с които да възнаградите служителите си, мотивирате своите партньори и подобрите бизнес резултатите си.
КомпанииКомпании
Открийте гъвкавите предплатени решения - ваучери и карти с Идънред и изберете как да ги приложите спрямо собствените си бизнес цели.
Продуктите на Идънред България АД са надеждни разплащателни инструменти, които могат да се използват широката ни търговска мрежа.
НапредПазарувай безкрайно
Партньорската мрежа за ваучери на Идънред България е най-голямата на територията на страната.
Карта на обектитеПредимства
Търговските обекти могат да увеличат оборота и броя на клиените си, както и да се популяризират чрез медийните канали на Идънред.
е лидер в предплатените корпоративни услуги. Разработва и управлява решения, като ваучери за храна и предплатени подаръчни продукти, които подобряват ефективността на организациите в България и увеличават покупателната способност на техните служители.
НапредКорпоративна социална отговорност
Идънред създаде програмата Ideal, с която цели постоянно да подобрява качеството на живот, да опазва околната среда и да подпомага развитието на устойчиви практики за грижа към света.
14.10.2024
[Проучване] Как инфлацията формира новите хранителни навици на служителите и как социалните придобивки като ваучерите за храна могат да бъдат мощен инструмент за подпомагане на потребителите и търговските обекти във времена на икономическа нестабилност.
Как инфлацията влияе върху това, което българите поставят на трапезата си? Допринасят ли дигиталните ваучери за храна за финансовата стабилност на българските служители? Възможно ли е да се поддържа хармония между намаляване на разходите и качественото хранене? И как могат работодателите да помогнат на своите екипи да постигнат този баланс?
Отговорите на тези въпроси ще откриете в детайлното проучване, което Идънред България - водещ оператор на ваучери за храна, проведе през септември 2024. В анкетата взеха участие над 6,800 ползватели на ваучери за храна, работещи в компании от различни сектори в цялата страна, както и 90 търговски обекта. Тази година във въпросника попаднаха теми като последствията от инфлацията върху хранителните навици на българските служители и работата на търговските обекти, преобладаващите мнения около дигитализацията на ваучерите за храна, здравословното хранене, намаляването на разхищението на храна и др.
Масово потребителите на ваучери за храна (96%) признават, че са напълно доволни от дигитализацията на продукта. От респондентите 98% твърдят, че дигиталните ваучери за храна са по-лесни за използване, тъй като им спестяват време и им предоставят удобство и гъвкавост. В допълнение към ползите 89% от служителите споделят, че Дигиталният Ваучер Храна им носи спокойствие и сигурност, понеже риска от загуба и/или кражба е значително понижен. И не на последно място, 91% от участниците оценяват екологичността на продукта и смятат, че дигитализацията би се отразила положително на околната среда.
Високата удовлетвореност (85%) сред заведенията, приемащи електронни ваучери за храна, показва, че преходът към дигитални решения отговаря на нуждите на бизнеса. Участниците в проучването (58%) също споделят, че предпочитат електронните ваучери за храна, защото са по-удобни, тъй като сумата се осребрява на момента, както и се пести значително време от броене и логистика - често срещани предизвикателства при хартиените ваучери, които затрудняваха оперативната ефективност.
При разглеждане на резултатите от проучването е установено, че в контекста на текущата икономическа обстановка, откриваме три основни източника на разходи за работещите - храна, електроенергия и жилищни разходи. 79% от анкетираните смятат, че цените на електроенергията ще продължат да се повишават повече от всички останали разходи. След това работниците смятат, че разходите за храна (72%) и дома (57%) ще претърпят увеличение на цените през следващите месеци. Тези резултати изглеждат като светлина в тунела на фона на предходната година, когато цели 94% от служителите са смятали, че разходите им за храна, ще окажат най-голямо влияние върху бюджета им, а 91% предвиждат разходите им за електроенергия да се повишат.
И все пак, въпреки че над 50% от българите посочват, че разходите им за храна представляват над 30% от месечния им бюджет, основният разход, който те не са склонни да намалят е именно този за хранителни продукти. Според глобалните резултати само няколко региона харчат колкото нас или по-голяма част от месечния си бюджет за храна - Латинска Америка, Румъния и Турция, тенденция, която не се е променила от миналогодишното проучване.
В този инфлационен котекст се наблюдава понижение в клиентите на заведенията за хранене, като едва 5% от търговските обекти, участвали в анкетата, споделят, че са забелязали повишено търсене на техните услуги, а почти 50% наблюдават драстичен спад.
От друга страна, 85% от заведенията за хранене, които приемат ваучери за храна от Идънред България, споделят, че системата за социални придобивки се отразява положително върху техния бизнес, като 82% от респондентите наблюдават увеличение в оборота си. Три четвърти от търговците отбелязват, че клиентите поставят това дали обектът им приема ваучери за храна, като основен критерий при избора на заведение, a 63% споделят, че клиентите, ползващи ваучери за храна, харчат по-големи суми. Близо 70% вярват, че благодарение на ваучерите за храна, тяхното заведение/магазин е набрало повече популярност сред потребителите.
Потребителите на ваучери за храна силно оценяват приноса им към своя бюджет, като 84% споделят, че те увеличават покупателната им способност и ако не ги получават, това ще се отрази негативно на бюджета им и качеството на храната, която консумират. Значителен брой ползватели на ваучери за храна (94%) споделят, че използват своята социална придобивка най-често за пазаруване на хранителни продукти, които да използват за приготвяне на ястия у дома. В допълнение, над половината от ползвателите на ваучери за храна (58%) вярват, че те намаляват стреса, тъй като им осигуряват финансова стабилност.
Тази представа по отношение на ваучерите за храна и положителното им отражение върху бюджета на служителите се наблюдава не само в България, но и в световен мащаб. Глобално 78% от потребителите определят ваучерите за храна като ценно средство за увеличаване на покупателната им способност. Анкетираните също смятат, че липсата на ваучери би имало негативен ефект върху бюджета (72%) и качеството на храната, която консумират (58%).
Към момента максималната необлагаема стойност на ваучери за храна е 200 лева, но все пак над 75% от служителите споделят, че в края на месеца сумата предоставена от работодателя им е напълно изхарчена и се налага да заплащат за храната си с пари.
В този ред на мисли, ако сумата на ваучерите за храна бъде удвоена, мнозинството (93%) от потребителите биха пазарували повече с ваучерите си за храна, за да приготвят ястия у дома. Също така 85% вярват, че ако сумата се удвои, те ще подобрят качеството на храната, която консумират, защото ще имат възможност да закупуват по-висококачествени продукти. А над половината от участниците в проучването (54%) смятат, че ще могат да обядват всеки работен ден с ваучерите си за храна, без да се тревожат, че сумата няма да им стигне до края на месеца.
С популяризирането на темата за балансираното хранене голяма част от участниците в проучването (71%) споделят, че обръщат по-голямо внимание на здравословната храна, а 64% очакват ресторантите и заведенията за хранене да предлагат здравословни ястия. Като основни причини най-често са отбелязани:
От друга страна 94% от българските служители споделят, че се интересуват от темата за разхищението на храна, като 70% биха искали да знаят кои ресторанти предприемат мерки срещу проблема. Добрите практики за борба с хранителните отпадъци, които клиентите биха искали да виждат по-често в ресторантите, са най-вече опция за взимане на останалата храна в кутия за вкъщи и възможност за потребителя да избира различна големина на порциите.
Търговските обекти, взели участие в проучването, забелязват повишен интерес към здравословни ястия (35%) и такива, приготвени с продукти с местен произход (58%). 56% от анкетираните споделят, че клиентите забелязват и оценяват предлагането на здравословни/балансирани ястия. Основен проблем за заведенията, свързан с това е, че приготвянето на подобен тип ястия е по-скъпо (75%) и отнема повече време и усилия (56%).
Във всеки случай, над половината от анкетираните споделят, че през последните години са променили процесите си на работа, като 76% предприемат мерки за ограничаване на хранителните отпадъци, и използват по-здравословни (53%) и органични продукти (51%), с цел да отговорят на повишеното търсене от страна на клиентите.
Проучването показва, че инфлацията продължава да влияе върху покупателната способност на българските служители, като разходите за храна остават устойчив приоритет. Ваучерите за храна, особено дигиталните, доказано играят ключова роля за облекчаване на този натиск, като увеличават покупателната способност и предлагат значително удобство. Работодателите, които осигуряват подобни социални придобивки, допринасят за по-добрата финансова стабилност на своите служители, което влияе положително и на качеството им на живот.
От гледна точка на заведенията, приемането на ваучери за храна помага за задържане на клиенти и повишаване на оборота, дори при намаляващо потребление. Здравословното хранене и борбата с хранителните отпадъци се оформят като значими тенденции, които трябва да бъдат взети под внимание, за да се посрещнат очакванията на все по-информираните потребители. В крайна сметка, съчетанието от финансови стимули и ориентиране към устойчиви практики е най-ефективният начин за справяне с предизвикателствата на инфлацията и укрепване на доверието между работодатели, служители и търговци.
Food Barometer е проучване, координирано от Групата на Edenred в различни части на света, включително и България. През 2024 година Групата на Edenred и нейните партньори интервюираха 49,990 ползватели на ваучери за храна и 1,491 търговски обека в 22 страни, за да анализират хранителните навици на служителите и влиянието на икономическата обстановка през последните години върху избора на храна и бизнеса.
Разгледайте миналогодишните ни проучвания по темата: