България
България

Как повлия инфлацията върху хранителните навици на работещите?

08.11.2023

Научете от Food Barometer - проучване на Идънред България за употребата на ваучерите за храна и хранителните навици на работещите.

резултати проучване Идънред България

Работещите в България, които получават ваучери за храна, се опасяват, че цените на храните ще продължат да се повишават повече от всички останали разходи и в следващите месеци. Потребителите са склонни да ограничат най-вече разходите си за хранене навън, последвани от разходите за дрехи и туризъм. Разходите, които участниците в проучването Food Barometer не са склонни да намалят, са тези за храна и енергия. 

Food Barometer е проучване, координирано от Edenred в 19 държави, включително България. През 2023 година Идънред и нейните партньори интервюираха повече от 47 хил. служители и 1600 собственици на ресторанти в 19 страни, за да анализират хранителните навици на служителите и влиянието на нарастващата инфлация върху храненето и бизнеса.

През септември 2023 г. за четвърта поредна година Идънред България проведе проучването Food Barometer за употребата на ваучерите за храна и хранителните навици на работещите. Тази година във въпросника попаднаха теми като настоящата икономическа обстановка, дигитализацията на ваучерите за храна, здравословно хранене, намаляване на разхищението на храни и др. В детайлното проучване, което Edenred Bulgaria проведе по темата, взеха участие 514 служители, работещи в компании от различни сектори от цялата страна.

За инфлацията и нейното влияние върху качеството и избора на храна

След пандемията от Covid 19 последва инфлация, която повлия на цените на множество продукти и услуги. Цените продължиха да се покачват и през 2023 г. Според данните на Eurostat, използвани в проучването на Edenred, България е на едно от първите места спрямо годишната инфлация на индекса на потребителските цени за храни и безалкохолни напитки. С по-висок индекс от България са само 6 държави, като първенец е Унгария, последвана от Литва и Латвия. Проучването проследи каква е прогнозата на потребителите за техните разходи през следващите месеци и за какво предполагат, че ще харчат най-големи суми.

Инфлация България Идънред

Ако разгледаме резултатите от барометъра, ще видим, че в контекста на високата инфлация три елемента доминират повече от всякога: храна, енергия и транспорт. 94% от анкетираните смятат, че цените на храните ще продължат да се повишават повече от всички останали разходи. След храната работниците смятат, че разходите за енергия (91%) и транспорт (90%) ще претърпят увеличение на цените през следващите месеци.

Според анкетираните първите източници на разходи, които по-голямата част от населението би ограничила във времена на инфлация, са на първо място разходите за хранене навън, последвани от разходите за дрехи и туризъм. Разходите, които участниците в проучването не са склонни да намалят, са тези за храна и енергия. Над 60% от българите посочват, че именно разходите им за храна представляват над 30% от месечния им бюджет.

бюджет за храна

Според проучването на Edenred, в световен мащаб само няколко региона харчат колкото нас или по-голяма част от месечния си бюджет за храна. Това са Латинска Америка, Турция и Румъния. 71% от европейските работници, участващи в барометъра, смятат, че харчат повече от 20% за храна (а 17% от анкетираните смятат, че харчат повече от 40%)

Как се отразява употребата на ваучерите за храна върху бюджета на служителите и за какво ги използват най-често?

Служителите високо оценяват приноса на ваучерите за храна към своя бюджет, като 80.5% споделят, че те увеличават покупателната им способност и ако не ги получават, това ще се отрази отрицателно на бюджета им за храна. 52% споделят, че ваучерите допринасят за наличието на по-малко стрес, а почти половината от участниците (49%) успяват да се хранят по-добре, благодарение на ваучерите за храна. Над 70% от анкетираните съобщават, че в края на месеца вече са използвали всичките си ваучери за храна и трябва да платят обяда си с пари. Мнозинството от респонденти (95%) отбелязват, че най-често използват ваучерите си за храна, за да купуват продукти, с които да приготвят храната си вкъщи. В световен мащаб, 75% от потребителите, използващи ваучерите на Edenred, са съгласни, че ваучерите за храна увеличават покупателната им способност.

ползите от ваучерите за храна Идънред България

Ползите от ваучерите за хранa според служителите

 

Очакват ли служителите дигитализацията на ваучерите за храна?

54.5% от участниците в проучването са доволни от новината за предстоящата дигитализация на ваучерите за храна. 84% отбелязват, че дигитализацията ще се отрази благоприятно на околната среда, 81% смятат, че ще бъде по-удобно, като дигиталните ваучери ще им спестят време, вече няма да се налага да броят ваучери, защото ще плащат на каса директно с телефон или карта, както и ще могат да плащат точна сума. 74% от респондентите намират дигиталните ваучери за по-безопасни, тъй като вероятността да загубят сумата така е по-малка.

Как може да се подобри качеството на живот на работниците?

Ако сумата на ваучерите за храна бъде удвоена, мнозинството (93%) от потребителите биха пазарували повече с ваучерите си за храна и ще приготвят повече ястия у дома. 76% вярват, че ако сумата се удвои, те ще подобрят качеството на храненето си (по-добри продукти, по-добър вкус и т.н.) Почти половината (46%) от участниците в проучването смятат, че ще могат да обядват всеки работен ден с ваучерите си за храна.

Интересуват ли се българите от темата за хранителните отпадъци?

77% от анкетираните са загрижени за проблема с хранителните отпадъци и разхищението на храна, като 68% от всички участници биха искали да знаят кои ресторанти предприемат мерки срещу проблема с хранителните отпадъци. Добрите практики срещу разхищението на храна, които клиентите биха искали да виждат по-често в ресторантите са най-вече възможност за взимане на останалата храна в кутия за вкъщи и възможност потребителя да избира различна големина на порциите.

Отговорите на тези и на още много други въпроси, свързани с ваучерите за храна, можете да научите, като изтеглите БЕЗПЛАТНО пълния доклад.